最終更新日:2024年2月28日
U017
英文法Ⅰ
コミュニケーション能力育成の根底として単位条件
通信 2単位教員
履修条件
なし
到達目標
すでに履修した「基礎英文法」の学習内容を踏まえて、その拡充発展を図る。「英文法」という枠があっての科目ですが、文法を文法として学ぶのではなく、コミュニケーション能力の強化を第一の狙いとして、英文読解、英文英訳にも直接役立つための文法が理解できるようになることを目標とする。
学習成果
「英文法」はバラエティに富むさまざまな型の文(従属節を含む複文はもとより、仮定法・譲歩・比較・無生物主語などの種々の構文)に強くなるための掘り下げた学習、また修辞的な面での、省略・共通・強意などにも目を向け、英語全般に対する新たな興味、関心を高めることができるようになる。
テキスト教材
古谷三郎『英文法』(聖徳大学通信教育部)
評価の要点
科目終了試験における成績で合否および成績が決まります。
評価方法と採点基準
レポート合格後の科目終了試験で評価します。
レポートは、60点以上が合格、59点以下は再提出となります。
科目終了試験は、100点満点で90点以上がS、80点以上がA、70点以上がB、60点以上がCとなります。
履修上の注意事項や学習上のアドバイス
教科書を繰り返し学習して文法規則、その活用法を身に付けた上で課題(第1課題、第2課題)を余裕をもってこなし、科目終了試験に臨むこと。英文を眺める際に、文の要素として、主語、述語動詞、目的語、補語、修飾語句などで区分けして捉える、いわゆる五文型本位で文を分析する習慣を最後まで貫いてください。
レポート課題
提出数 2第1課題
この用紙をコピーし、解答を記入して、本誌巻頭の「●その他のレポート送付について」(巻頭⑥頁)により送付してください。
第1設題
I.次の各文中のitは何を指すか、あるいはどういう用法であるかを明らかにし、全文を和訳せよ。
1.It is impossible to master English in a year or so.
Itの説明
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.It is a pity that you have to work on Sunday.
Itの説明
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.It is not a question how much a man knows, but what use he makes of what he knows.
Itの説明
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.It is amongst the old books that the surest and most lasting recreation is to be found.
Itの説明
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ⅱ.次の各組の2文の内容が一致するように、( )内に適語を入れよ。
1.a.I think he is a gentleman.
b.I think him ( )( ) a gentleman.
2.a.The youth promises highly.
b.He is a ( ) youth.
3.a.As soon as he received the telegram, he left the city.
b.( )( ) the telegram, he left the city.
4.a.He is more diligent than his brother.
b.His brother is ( ) diligent than he.
5.a.He is the most reliable person in this class.
b.He is more reliable than ( )( ) person in this class.
6.a.Though he was young, he had much experience.
b.Young ( ) he was, he had much experience.
7.a.He retired to the village and stayed there for the rest of his life.
b.He retired to the village, ( ) he stayed for the rest of his life.
8.a.He treated me like a ten-year-old girl.
b.He treated me ( ) ( ) I ( ) a ten-year-old girl.
9.a.With a car, I could get there in an hour.
b.( ) I ( ) a car, I could get there in an hour.
10.a.Though he was wounded seriously, he still tried to fight.
b.( )( ), he still tried to fight.
Ⅲ.各文の( )内の動詞を、不定詞も含めて適当な形にせよ。
1.The boy (speak) to Mary is her brother.
…………………………………………………………………
2.He sat (surround) by his sons and daughters.
…………………………………………………………………
3.(Treat) in such a manner, the gentleman was very angry.
…………………………………………………………………
4.She enjoys (listen) to the song.
…………………………………………………………………
5.We expect the girl (come) here on time.
…………………………………………………………………
Ⅳ.次の各文を指示に従って書き換えよ。
1.He was so lucky that he could win the first prize.(不定詞を用いて)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.Hearing the news, he hurried back home.(「副詞節+主節」の文に)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.I am sure that he will pass the examination.(動名詞を用いて単文に)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.It took him no more than two months to write this novel.(onlyを使って)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5.New York has a larger population than any other city in the U.S.(最上級で)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6.I have never read such an interesting story as this.(Thisを主語にして)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.To hear him talk, you would think he was a foreigner.(Ifを用いて)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8.There arenʼt any errors in these sentences.(free fromを用いて)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
9.I went to Europe for the first time in 1998.(Itを文頭にして渡欧の年を強調せよ)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10.How long I lay sleeping in bed I did not know.(正常の語順の文に)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ⅴ.次の各文の( )内に適語を入れよ。(与えられている日本語を参考にせよ)
1.The news is ( ) good to be true. (本当とは思えない)
2.I think his intelligence is superior ( ) theirs.
3.Now ( ) you are ill, I will act for you.
4.He was ( ) a good runner that I couldnʼt catch him.
5.We should not look down upon a man simply ( ) he is poor.
6.The pen ( ) I bought yesterday writes very well.
7.Every man ( ) eyesight is poor can paint pretty well, if only he learns how to see things.
8.Africa is one of the places ( ) I should like to visit.
9.( ) they been more brave, they could have defeated the enemy.(もっと勇敢だったら)
10.This is not found ( ).(どこにでもあるというものではない)
Ⅵ.次の各文に省略されている語句を補った英文を書き、全文を和訳せよ。
1.My older sister is fond of singing and my little sister of dancing.
英文
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
和訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.While writing, you should have light come over your left shoulder.
英文
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
和訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.Children often forget what they have been told, but seldom what they have discovered.
英文
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
和訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.He said he would help me whenever I wanted him to.
英文
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
和訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ⅶ. 次の各文の挿入語句の前後にコンマを付けて文意を明確にし、和訳せよ。
1.He is young it is true but he has much experience.
挿入語句
…………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.In the nineteenth century as in the seventeenth great social changes took place.
挿入語句
…………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.I am as I told you before going to Hawaii next month.
挿入語句
…………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.The newspaper is so to speak the eyes and ears of society.
挿入語句
…………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ⅷ.次の各文を、指示があれば従って英語にせよ。
1.彼女は音楽については彼女のクラスのだれよりもすぐれている。
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.ぼくがこちらに来てから、まだ2か月にしかならない。(It is….で始めよ)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.ぼくがきみなら、そんな高いものは買わないだろう。
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
第2課題
この用紙をコピーし、解答を記入して、本誌巻頭の「●その他のレポート送付について」(巻頭⑥頁)により送付してください。
第1設題
Ⅰ.次の各文中のitは何を指すか、あるいはどういう用法であるかを明らかにし、全文を和訳せよ。
1.The scientist thought it necessary to observe everything carefully.
Itの説明
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.It is doubtful whether she will be able to come.
Itの説明
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.It matters comparatively little what a healthy man eats so long as he does not eat too much.
Itの説明 ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.Itʼs an ignorant man who mistakenly imagines that in a free country he is free to do anything as he pleases.
Itの説明
……………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ⅱ.次の各組の2文の内容が一致するように、( )内に適語を入れよ。
1.a.I did not know what I ought to say.
b.I did not know what( )( ).
2.a.Somebody picked my pocket.
b.I had ( )( )( ).
3.a.He says that he did not see the man.
b.He denies( )( )the man.
4.a.I prefer chemistry( ) physics.
b.I like chemistry( )( )physics.
5.a.As he became richer, he wanted more.
b.( ) ( ) he became, ( ) ( ) he wanted.
6.a.I suggested staying there another day.
b.I suggested that ( ) ( ) there another day.
7.a.Be careful, or you will be taken in.
b.If you ( ) ( ) careful, you would be taken in.
8.a.If there ( ) no newspapers, we should have a great deal of inconvenience.
b.( ) newspapers, we should have a great deal of inconvenience.
9.a.They are very glad, because they hear that he has completely recovered.
b.They are very glad ( )( ) that he has completely recovered.
10.a.You are very kind to invite me to your party.
b.( ) is very kind ( ) you to invite me to your party.
Ⅲ.各文の( )内の動詞を、不定詞も含めて適当な形にせよ。
1.The (wound) passengers were taken to the hospital at once.
2.My father is having a new suit (make).
3.“Do you know why he is absent?” “No, I wish I (know).”
4.She did not feel like (take) a walk with me.
5.I would give it to you if it (be) mine.
Ⅳ.次の各文を指示に従って書き換えよ。
1.Admitting that there is some truth in what you say, I still cannot agree to your plan.(分詞構文を副詞節に)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.No other city has so many parks as our city. (Our cityを主語にして)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.These purple grapes are not as expensive as those green ones. (lessを使って)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.She is the best of all the popular singers in Japan. (比較級を用いて)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5.I am sorry I cannot go with you. (I wishで始めて)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
6.A Japanese would not do such a thing. (If heで始めて)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
7.I started at once; otherwise Iʼd have missed the bus. (otherwiseをif-節にかえて)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
8.His answer was not satisfactory at all. (far fromを用いて)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
9.Whenever they meet, they quarrel. (never、withoutを用いて)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10.They may not know much, but they take care that what they do know they know well.(正常な語順で)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ⅴ.次の各文の( )内に適語を入れよ。(与えられている日本語を参考にせよ)
1.I donʼt know ( ) of your parents.(君のご両親を両方とも知っているわけではない)
2.( ) that you have made a promise, you should keep it. (約束をしたからには)
3.Vesuvius, ( ) is a lofty volcano, overlooks the Bay of Naples.
4.He is taller than you ( ) three inches.
5.I am his ( ) by two years. (2歳年上)
6.You are not old ( ) to smoke.
7.Important ( ) sugar is as an article of food, we cannot live upon it.
8.Scarcely had he reached the camp ( ) he was surrounded by a vast crowd.
9.He always carries a spare wheel in ( ) he has a puncture.
10.This is just ( ) I have wanted to get for a long time.
Ⅵ.次の各文に省略されている語句を補った英文を書き、全文を和訳せよ。
1.While walking down the street, he found a new restaurant.
英文
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
和訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.I stayed at the hotel on my way to and from London.
英文
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
和訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.After rain comes sunshine; after winter, spring.
英文
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
和訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.United we stand, divided we fall.
英文
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
和訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ⅶ.次の各文の挿入語句の前後にコンマを付けて文意を明確にし、和訳せよ。
1.He is between ourselves a great miser.
挿入語句
………………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.He is to begin with a naughty boy.
挿入語句
………………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.This is as far as I know the whole truth.
挿入語句
………………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
4.Bread and butter by the way is not generally eaten with knife and fork
挿入語句
………………………………………………………………………
全文訳
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Ⅷ.次の各文を、指示があれば従って英語にせよ。
1.もしあなたがそんなことを言っていたら、彼はあなたを誤解していたかもしれないね。
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.彼は以前から私を知っているかのように話しかけた。
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.屋根が赤いあの家は見晴らしがよい。(command a fine view)
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
備考・補足
← 表が横スクロールします →
授業回数別教育内容 | 身につく資質・能力 | 学習範囲 (予習・復習を含む) |
|
It を用いる構文I 形式主語構文 ・It...to〜 ・It...〜ing ・It...that〜 ・It...whether〜 ・疑問詞節を真の主語とする It 構文 |
形式主語を用いる構文が理解できるようになる。 | テキストpp1-2 | |
It を用いる構文II 形式目的語構文 |
形式目的語を用いる構文が理解できるようになる。 | テキストpp2-3 | |
It を用いる構文III 強調構文 It を用いる構文のまとめとして、演習問題をする。 |
強調構文が理解できるようになる。 | テキストpp3-5 | |
不定詞I ・不定詞の種類 ・不定詞の基本用法 ・独立不定詞の用法 |
不定詞の基本用法、独立不定詞用法が理解できるようになる。 | テキストpp6-9 | |
不定詞II ・原型不定詞 ・完了不定詞の用法 ・'be to〜' の用法 |
原型不定詞、完了不定詞、'be to〜' の 用法が理解できるようになる。 |
テキストpp9-11 | |
不定詞III ・不定詞の意味上の主語 ・不定詞を含む慣用表現 ・注意すべき不定詞 不定詞のまとめとして、演習問題をする。 |
不定詞の意味上の主語、不定詞を含む慣用表現、注意すべき不定詞が理解できる。 | テキストpp11-16 | |
分詞I 現在分詞の用法 ・形容詞としての用法 ・進行形を作る用法 ・補語としての用法 |
現在分詞の用法が理解できるようにな る。 |
テキストpp17-18 | |
分詞II 過去分詞の用法 ・形容詞としての用法 ・完了形を作る用法 ・受動態を作る用法 ・補語としての用法 |
過去分詞の用法が理解できるようになる。 | テキストpp18-20 | |
分詞III 分詞構文の用法 ・分詞構文の成り立ち ・分詞構文の種類 ・完了分詞構文の用法・独立分詞構文の用法など分詞構文のまとめとして、演習問題をする。 |
分詞構文の用法が理解できるようになる。 | テキストpp20-25 | |
動名詞I 動名詞の用法 動名詞の時制・受動態 ・動名詞の時制 ・完了形動名詞 ・受動態の動名詞 |
動名詞の用法、動名詞の時制・受動態が理解できるようになる。 | テキストpp26-28 | |
動名詞II 意味上の主語・慣用句 ・動名詞の意味上の主語 ・動名詞を含む慣用句 |
動名詞の意味上の主語・慣用句が理解できるようになる。 | テキストpp28-30 | |
動名詞III 目的語としての動名詞と不定詞 ・動名詞・不定詞いずれも目的語になる動詞 ・動名詞のみを目的語にとる動詞・不定詞のみを目的語にとる動詞 動名詞のまとめとして、演習問題をする。 |
目的語としての動名詞と不定詞が理解できるようになる。 | テキストpp30-32 | |
比較I 比較の基本形式 ・原級を用いる比較 ・比較級を用いる比較 ・最上級を用いる比較 |
比較の基本形式が理解できるようになる。 | テキストpp33-34 | |
比較II 注意すべき比較構文 ・原級を用いるもの ・比較級を用いるもの 比較のまとめとして、演習問題をする。 |
注意すべき比較構文が理解できるようになる。 | テキストpp34-37 | |
ここまでの復習 ・It を用いる構文 ・不定詞 ・動名詞 ・比較 |
It を用いる構文、不定詞、動名詞、比較の文法が理解できるようになる。 | テキストpp1-37 | |
試験 |